Fengende TED-taler på Åsheim
Fredag før høstferien hadde 9 trinn TED-talk i allrommet. De med flest skriftlige stemmer på torsdagen i klasserommet fikk holde en tale for hele trinnet.
TED-talene var avslutningen på prosjektperioden om holdninger.
SIKT spurte tre elever på 9 trinn noen spørsmål om TED-talk.
TEKST/FOTO: Eline
Adam 9A:
Kan du forklare hva TED-talk er?
-TED-talk er på måte en tale der man prøver å bevise poeng eller overtale noen til noe du tror på. Det kan være en ide du har, holdninger og ja, den type ting.
Hva tenker du vi sliter mest med i verden i dag?
-Vel, det er veldig mye som sult i verden, krig, slaveri og rasisme, ting som får mennesker til å bli litt mer separert fra hverandre.
Emma 9A:
Hvilket tema valgte du og hvorfor?
-Jeg valgte diagnose fordi jeg har veldig lyst å få frem at diagnoser er noe annet enn du tror det egentlig er
Blir dette snakket om for lite?
-Ja, jeg føler at for eksempel ADHD og dysleksi er to diagnoser som folk antar at er sånn eller sånn.. og derfor må jeg forklare at det er ikke alltid sånn fordi det snakkes ikke om i det hele tatt. Jeg vil at folk skal vite at alle er forskjellige lell om diagnose så du kan ikke antyde at folk er sånn pga det.
Hvorfor er TED-talk viktig?
-Jeg syns det er viktig fordi da får du fram en sak og et tema bedre.
Matias 9A:
Hva er målet i en TED-talk?
- Det er å overbevise lytterne til å tro på det du tror, bli enig med det du sier og gjøre en endring i tankesettet deres.
Var TED-talk et interessant prosjekt, og ville du ha gjort det igjen?
-Det var ganske interessant. Det var litt jævlig å gjøre det foran hele klassen, men jeg tenker at det ikke bare var meg som var nervøs.
Men det gikk bra?
-Uten å snakke igjen. Men ja ja, folk hørte på.
Så ville du ha gjort det igjen?
-Kanskje.