Written by SIKT på Åsheim on .

Lærere og elever skryter av hverandre etter spesiell skoleuke

Koronavirus og stengte skoler har ført til ei rar uke på Åsheim. Men den heldigitale skolen har fungert bra, ifølge både elever og lærere.

 TEKST: Nour el Houda Berghout FOTO: redaksjonen

Den mye omtalte korona-situasjonen har skapt frykt og hysteri blant mange, både store og små. På grunn av virusutbruddet, som nå har nådd over 2000 nordmenn, er skoler og barnehager midlertidig stengt.  

Torsdag 12. mars ble alle elevene på Åsheim bedt om å ta med seg bøker og datamaskiner hjem for å forberede seg til en veldig annerledes skolehverdag.

Nå er den første heldigitale skoleuka over, og både elever og lærere er fornøyde med hvordan det har gått.

- Småstressende og lærerikt

Elevrådsleder Arina synes at dette er en uvanlig situasjon, spesielt når det kommer til det å holde seg hjemme fra skolen på grunn av koronaviruset.

- Jeg synes digital skole egentlig er jævlig chill, og jeg synes at lærerne har vært flinke til å få det til å fungere fint, så det skal de ha skryt for. Men denne uka har vært litt som en drøm, ikke på en bra måte vil jeg si. Det er en så rar situasjon. Det har ikke helt gått opp for meg at vi må holde oss hjemme på grunn av en pandemi, sier Arina. 

Ida fra samme klasse er veldig positiv til hjemmeskolen og mener at det er en veldig lærerik ordning.

- Jeg synes at denne uka har vært ganske bra. Personlig føler jeg at jeg lærer mye mer av hjemmeskolen enn jeg gjør på selve skolen. Det er fordi at jeg føler at vi må gjøre mer nå enn på skolen, siden vi nå har en del innleveringer som må inn etter hver time. Jeg føler meg mer tvunget til å gjøre arbeidet jeg får, enn jeg gjør på skolen, og på skolen får jeg ikke med meg så mye. Så kort oppsummert mener jeg at digital skole har både vært chill, litt småstressende og lærerikt, sier hun.

Klassevenninna Andrea synes at det har vært både bra, dårlig og kjedelig på samme tid. Hun savner den normale skoledagen og kan ikke vente til skolen starter igjen. 

- Jeg synes det er kjipt ikke å kunne møte vennene mine og ha det gøy hver dag, og det å ikke ha den “normale” skoledagen jeg er vant til med de samme folka i rundt meg hele tiden. Men det har også gått ganske greit, oppsummerer hun.

Hun synes at det er chill å gjøre lekser og skolearbeid hjemme, og det å våkne litt senere og bare slappe av i senga mens hun har undervisning. Andrea mener at det har vært både positive og negative sider ved dette opplegget. 

- Selv om jeg liker den nye, annerledes og chille skoledagen, håper jeg at skolen åpner snart. Jeg gleder meg til å møte alle vennene mine, skolekameratene mine og lærerne igjen, avslutter hun.

Superfornøyde lærere 

Mikkel, som er norsk- og samfunnsfaglærer i 10B, er minst like fornøyd som elevene etter den første heldigitale skoleuka.

- Den første uka gikk veldig bra, takket være elevene våre. Jeg tror jeg snakker for alle lærerne på skolen når jeg skryter av innsatsen deres. Elevene har sittet uthvilte og motiverte bak skjermen hver eneste morgen, og de aller fleste har gjort alt av oppgaver samvittighetsfullt. Åsheim-elevene har rett og slett vist at de er ansvarsfulle, kloke ungdommer som har lyst til å lære. Jeg er ordentlig imponert over dem og takknemlig for at de er så lette å samarbeide med i en såpass rar og viren situasjon, skryter han. 

Mikkel forteller videre om de ansattes arbeid og hva de har gjort for å få dette opplegget til å fungere.  

- Jeg tror også vi som jobber på Åsheim, har funnet en del gode løsninger. Jeg tror blant annet det er lurt av oss å ha en tydelig timeplan fra 09.00 til 14.00, gjøre absolutt alt likt i alle basene på trinnet og holde jevnlig kontakt med elevene gjennom daglige videosamtaler. Dette er temmelig uvant for oss, så alt har selvfølgelig ikke vært perfekt, men vi har fått noen hyggelige tilbakemeldinger fra fornøyde elever og foreldre. Det er stas, sier han.

Læreren gleder seg til fire nye dager med heldigital skole, men han håper at det ikke blir så mange flere:

- Jeg savner å være sammen med elevene i klasserommet. Jeg innbiller meg at elevene også savner det innerst inne, selv om mange sier noe annet når jeg snakker med dem.

Skolene i Norge er i utgangspunktet stengt i en periode på 14 dager til og med torsdag 26. mars. Regjeringen kan komme til å forlenge perioden for å bremse spredningen av koronaviruset.